Carnet Online Autoveiling

Prijzen van tweedehandswagens 2022: stijgen ze nog steeds ? En wanneer dalen ze terug ?

Omdat de waarde van tweedehands auto’s nog steeds stijgen, kijken we naar de redenen achter deze stijging en proberen te achterhalen wanneer de prijzen weer gaan dalen.

De prijzen van tweedehandswagens blijven stijgen, waardoor sommige automobilisten hun wagen niet meer kunnen vervangen. In combinatie met stijgende brandstofkosten maakt deze constante stijging van de tweedehandswaarde autorijden bijna onbetaalbaar voor de particulier. Deze stijging blijft natuurlijk wel goed nieuws voor diegene die een wagen willen verkopen.

Het feit dat de prijs van de tweedehandswagens nu al bijna 26 maanden een stijgende curve vertoont heeft als gevolg dat de gemiddelde prijs van een occasie nu al +/- 4000 euro hoger ligt dan een jaar geleden! Dat komt ongeveer overeen met een gemiddelde stijging van 28%.

Voor sommige populaire modellen is deze stijging nog dramatischer, sommige stegen tot bijna 80% meerwaarde in vergelijking met voor de crisis. En dat geldt zowel voor oudere als meer recente modellen.

Waarom zijn de prijzen van tweedehandswagens zo hoog?

Een perfecte storm van gebeurtenissen in de afgelopen twee jaar heeft de prijzen abnormaal hoog opgedreven. Een groot deel van de oorzaak is terug te voeren op de problemen die zich nog steeds stellen op de markt voor nieuwe auto’s.

Het einde van de lockdown viel samen met een wereldwijd tekort aan cruciale elektronische componenten. Hierdoor heeft de markt voor nieuwe auto’s moeite om aan de vraag van klanten te voldoen, wat op zijn beurt zowel de vraag als de prijzen in de tweedehandssector heeft opgedreven.

Covid zorgde voor een afkoelingsperiode en vele showrooms waren zelfs gesloten. Intussen stromen de klanten terug toe en de vraag naar nieuwe en gebruikte auto’s schiet omhoog. Voor de nieuwe auto’s is dit een probleem want de fabrieken hebben nog steeds moeite om weer op volle productiecapaciteit te komen.

Deze vraag vanuit de markt werd dan ook nog eens versterkt omdat duizenden mensen er nu voor kiezen om zelf te rijden in plaats van terug te keren naar het openbaar vervoer om alzo de kans op een Covid-infectie te verkleinen.

Tegelijkertijd werden autofabrikanten getroffen door het wereldwijde tekort aan elektrische halfgeleiders. Deze zijn essentieel voor het goed functioneren van de vele operationele functies in moderne voertuigen.
Dit heeft ertoe geleid dat fabrikanten moeite hebben om nieuwe auto’s te produceren en zelfs opties op nieuwe voertuigen hebben moeten verwijderen om het chip-tekort op te vangen. Andere fabrikanten hebben zelfs de bestellingen voor hun best verkochte modellen moeten stopzetten.

Nu het aantal auto’s dat van de productielijnen rolt stagneert of daalt, moet iedereen die een nieuwe wagen wil kopen vaak lang wachten; en als gevolg daarvan verschoof veel van deze vraag naar de tweedehandsmarkt. Deze sterke vraag naar gebruikte auto’s heeft onvermijdelijk de vraagprijzen opgedreven en hoewel veel van de vraag naar relatief nieuwe modellen gaat, heeft het een domino-effect gehad op de hele markt.
Het blijkt dat sommige van de meest gevraagde modellen in waarde stijgen naarmate ze ouder worden, gewoon omdat de opwaardering sneller gaat dan e afwaardering.
Het is zelfs zo dat 20% van de bijna nieuwe modellen zelfs boven hun oorspronkelijke catalogusprijs worden verkocht, omdat klanten worstelen om de auto te vinden die ze willen.

Het inleveren van tweedehandswagens bij aankoop van een nieuwe wagen was een gemakkelijke bron voor de autohandelaar. Maar, vermits er bijna geen nieuwe wagens geleverd worden is dit ook een doodlopend spoor. De professionele markt is dus bereidt om, en moet wel, deze verhoogde marktprijzen te betalen willen ze nog wagens bekomen.

Het is dus nu, meer dan ooit, het geschikte moment om uw wagen via Autoveiling CarNet te koop te stellen, u zal aangenaam verrast zijn van de hoogte van het bod.

Wanneer zullen de prijzen terug dalen?

De stijgingscurve is de afgelopen maanden wat afgezwakt, de stijging in juni was namelijk minder significant dan de stijging in mei. De experts zijn het er echter over eens dat er geen onmiddellijk einde in zicht is aan de huidige kunstmatig hoge prijzen.
Het is dus duidelijk dat deze markt slechts geleidelijk aan weer normaal zal worden. Temeer omdat het zeer kleine aanbod van nieuwe wagens nog een onmiddellijke impact zal hebben op het tweedehandssegment van recente wagens.
Los van de Covid productievertraging en het tekort aan elektronische componenten zorgt ook de oorlog in Ukraine voor onzekerheid en een tekort aan staal en andere onderdelen. Nemen we al deze factoren in beschouwing dan kunnen we praktisch zeker zijn dat de prijzen van tweedehandswagens nog zeker tot het einde van het jaar in stijgende lijn gaan.
Opgelet, niet alle voertuigen profiteren van deze opwaardering. Minder populaire wagens kennen een veel kleinere opwaardering en bij auto’s ouder dan 5 jaar zien we zelfs een kleine daling sinds het einde van de lockdown.

Er zijn ook opmerkelijke verschillen tussen de regio’s maar vermits Autoveiling CarNet de transactie afrondt aan het hoogste bod krijg je als verkoper steeds de beste prijs op de markt. Je profiteert immers mee van de geografische spreiding van ons platform.

Deel dit bericht !

Met CarNet België verkoop je uw tweedehandswagen zonder enige kost.